Hoe krijg je 200 paarden in een Mini?

Toen in 1983 deze Mini bij Austin van de band af rolde, had hij waarschijnlijk nooit kunnen denken dat hij ooit zou bechikken over meer dan 200PK op alle 4 zijn wielen. Zijn personal trainer vond hij in Mark. Die trainde de Mini met de juiste producten tot dit kleine felle monster. Vederlicht en gespierd als een stier. Dit is niet het eerste succesvolle V-Tec Mini project van Mark. Hier voor had hij een candy rode Mini met een widebody kit. Ook die was voorzien van een V-Tec motor die alle 4 de wielen van kracht voorzag maar dan een B serie. Ook niet misselijk natuurlijk. Echter is Mark van het type “stiekem is het bouwen nog net ietsje leuker dan het rijden”. Omdat de rode ook tot ongekende perfectie gebouwd was, kreeg hij vraag van anderen of hij iets voor hun kon bouwen. Dus de combinatie van het bouwen leuk vinden, drang naar meer en het betaald kunnen worden om een hobby uit te kunnen voeren monde uit in: www.vtecmini.com. Het eerste project werd meteen deze K20 Mini. We kunnen niet veel meer zeggen dan “WOW”. Dit project overtreft elke verwachting die wij hadden.
De specificatie lijst voegen we hier onder toe en kan je rustig na kijken. Toch geven we een korte samenvatting van de hoogtepunten die wij zelf uit hebben gekozen. Het flip front van een MK1 Mini gecombineerd met de carbon fenders is stiekem voor ons een grote eyecatcher. Het naar voren kantelende gedeelte onthuld de bomvolle motorruimte. De bomvolle maar toch erg nette ruimte die de Honda TypeR motor huisvest.

Alles wat je op de speclist ziet is of handgemaakt of gemonteerd door Mark zelf. De kleur in combinatie met al het carbon is magistraal. De rolkooi in de auto maakt de auto verder stijf genoeg om de kracht van de motor aan te kunnen. Het dak kan daarom volledig van carbon gemaakt zijn zonder dat er iets van het “schoenendoos” effect plaats vind. Dit afgeronde project is al onderweg naar de klant en Mark is alweer keihard bezig aan zijn volgende Mini. Wij kijken weer uit naar dat resultaat want ondanks dat we het haast niet kunnen geloven, druk Mark het ons op het hart dat het deze wederom zal overtreffen.
Classic mini K20 AWD Exterieur:
83' body
2-delig flip-front met MK1 motorkap
Lexaan ramen
"Galaxy grey" van kleur
MK1 achterklep en achterlichten
Volledig Carbon dak
Volledig Carbon wielkasten
Dubbele custom uitlaat
Interieur:
12-punts rolkooi
Carbon stuurkolom
Billet schakeltoren
MK1 dashboard in "piano black" met Electronisch programmeerbare tellers
Volledig "Cobra black" interieur
Aandrijflijn:
Honda K20a2
Ramhorn headers
Honda CDTI 6-speed AWD versnellingsbak
Crv-1 differentieel
Custom aandrijfassen
Custom 2-delige cardanas
Remmen/ophanging:
Voor> minisport 4-pots remklauwen met geventileerde remschijven
Achter> mx5 2-pots remklauwen met 251 mm remschijven
Protech coilovers rondom
Velgen en banden:
Minilight deep dish 7J, 13inch
Yokohama A539 banden, 175/50/R13
Subframes:
Volledig custom buizen subframes voor en achter
Volledig custom "double wishbone"draagarmen en PU rubbers
Foto's: Samm Dijks, Tekst: Luuk Mets